نظرات اقتصادی

نظرات اقتصادی

بررسی معضلات اقتصادی
نظرات اقتصادی

نظرات اقتصادی

بررسی معضلات اقتصادی

بخشی نگری وکلان نگری درمدیریت اقتصادی:

بمنظوربررسی درباره بخشی نگری ونیزکلان نگری درمدیریت اقتصادی ابتدا توضیح مختصری درمورد بخشی نگری ونیزکلان نگری وآنگاه به نتیجه گیری پرداخته می شود.

مدیرکلان نگر با دیدی وسیع وعلمی وبا درنظرگرفتن همه جوانب به حال ونیزبه آینده جامعه می نگرد.هنگامی که برای وضعیت کنونی برنامه ریزی وتصمیم گیری می نمایدبه آینده نیزنگرشی علمی دارد.وهمه سعی وتلاش اودراین است که کارها بنحو مطلوب وشایسته انجام شده وآیندگان نیز ازثمرات آن بدون هیچ مشکلی بهره برداری نمایند.

این نگرش درمدیران اقتصادی جامعه نشانگر احساس مسئولیت آنها دربرابر حال وآینده جامعه می باشد . این انسانهای شرافتمند سزاوار تقدیر می باشند که بایستی بنحوی از انحاء از زحمات بی شائبه آنان قدردانی نمود تا سبب افزایش اینگونه مدیران توانمند ومسئول  درجامعه گرددتا شاهد شکوفائی اقتصادی که ثمرات آن را همگان احساس خواهند نمود باشیم.

اگردرجهت حمایت اینگونه مدیران آینده نگر اقدام شود نه تنها شاهد کاهش هزینه ها بلکه موجبات افزایش بهره وری فراهم می گردد.

مثلا : اگر یک مدیرکلان نگر تصمیم به احداث یک خیابانی رادارد همه جوانب را درنظرگرفته نه تنها به وضعیت کنونی بلکه نیازهای آتی را دراین خیابان درنظرگرفته وطوری برنامه ریزی می نمایدکه آیندگان نیز ازاین خیابان بنحو شایسته استفاده نموده ودچار مشکلاتی نگردند که منجر به تغییرات دراین خیابان ونیز افزایش هزینه ها ازاین بابت گردد.

اما مدیربخشی نگر با دیدی محدود ونیز غیرعلمی وبدون اینکه همه جوانب را دریک طرح وبرنامه درنظر بگیرد فقط وضعیت کنونی را درنظرگرفته وبه آینده نیز اعتقادی نداردودرتمامی طرح ها وبرنامه ریزیها سعی برآن است که وضعیت حال مورد نظرباشد وبرای آینده تصمیم وبرنامه ریزی خاصی ندارد.

 مدیری که بخشی نگر باشد باعث افزایش هزینه ها ودرنتیجه کاهش بهره وری را نیز فراهم می نماید.اینگونه مدیران بایستی بشدت مورد انتقاد واقع شده تا بتدریج سبب کاهش آنان و همچنین موجبات طردآنان درجامعه فراهم گردد.

پس با مقایسه این دودیدگاه درمدیریت اقتصادی جامعه به این نتیجه مهم دست می یابیم که مدیریت کلان به وضعیت حال وآینده با دید علمی نگاه کرده وبعبارت دیگر دیدی استراتژیک درهمه طرح ها وبرنامه ریزیها دارد ولی مدیریت بخشی نگر با دید غیرعلمی ونیزبصورت تاکتیکی تصمیم گیری می نماید.