نظرات اقتصادی

نظرات اقتصادی

بررسی معضلات اقتصادی
نظرات اقتصادی

نظرات اقتصادی

بررسی معضلات اقتصادی

گفتگو:

سخنی با بازدید کنندگان محترم:

با سلام

هنگامیکه به نوشتن نخستین مقاله اقتصادی اقدام می نمودم هیچگاه دراندیشه این موضوع نبودم ، که ممکن است زمانی فرا برسد که با بازدیدکنندگان بسیاری روبروشوم. امروزه بازدیدکنندگان فارسی زبان درایران ونیز خارج ازکشور با خواندن این مطالب ، مرا مورد لطف ومرحمت فراوان خود قرارداده وبطورمداوم تقاضای مطالب جدیدرا می نمایند. این درخواستها بیشتر ازجانب دانشجویان رشته اقتصاد مطرح می شود. بهمین منظور ، بعلت اینکه پاسخگوئی به همه این اظهار نظرها به سادگی امکان پذیر نمی باشد، برای نائل شدن به این مقصود،  موضوع این باررا به پاسخگوئی جهت بازدیدگان کنندگان محترمی که مرا با اظهار نظرهای خود مورد مرحمت قرار داده اند ، اختصاص می دهم تا بتوانم ازهمه الطاف این بازدیدکنندگان گرامی ومحترم تشکروقدردانی نمایم.

قبل از هرتوضیحی بایستی به استحضار همه بازدیدکنندگان محترم برسانم که هدف ازاین وب سایت اقتصادی،بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی درهر جامعه وارائه راهکارهای مناسب می باشد وازموضوعاتی که مرا ازاهدافم دورسازد به هر طریق ممکن خودداری می نمایم.

زمانی که به نوشتن مطالب اقتصادی مبادرت می نمائیم ، بایستی به این موضوع بسیار مهم وبا اهمیت توجه نمائیم ، که اگر چنانچه بدون تحقیق وبررسی به نوشتن بپردازیم ، دربرابر جامعه ای که درآن بسر می بریم مسئول می باشیم . زیرا وقتی که نظام اقتصادی برپایه مکانیسم بازار را انتخاب نموده ایم وقیمت کالاها وخدمات توسط بازار تعیین می شود ، اگرچنانچه مطلبی بدون تحقیق وبررسی نوشته شود ممکن است سبب عدم ثبات قیمت کالاها وخدمات دربازار گردد. بعلت اینکه درنظام اقتصادی برپایه مکانیسم بازار که مبادلات برمبنای عرضه وتقاضا می باشد ، اگرچنانچه عرضه وتقاضا باهم برابر باشند ، بازار ازوضعیت خوبی برخوردار می باشد واگر عرضه بیش از تقاضا باشد ، آنگاه سبب پائین آمدن غیرمعمول قیمتها  که تداوم آن منجر به رکود اقتصادی واگر عرضه کمتر ازتقاضا باشد منجربه افزایش بی رویه قیمتها وبا معضل تورم روبرو می شویم، که بحث تورم ازآنچنان اهمیتی دراین نظام اقتصادی برخوردار است ، که همه افکار عمومی را متوجه خود می نماید.بخصوص اقشار آسیب پذیر جامعه که قدرت خرید آنان بسیار ضعیف بوده وتوان رقابت با اقشار مرفه جامعه را ندارند. بهمین علت زمانی که تورم روبه افزایش می گذارد ،غیرقابل مهار می گردد، اقشار آسیب پذیر ضعیفتر واقشار مرفه جامعه قوی تر می شوند وبه این ترتیب فاصله آنان روز به روز از یکدیگر بیشتر می گردد.

امروزه بعضی از دولتها اقتصا کاملا" آزاد را( به دلیل اینکه دراین نوع اقتصاد ممکن است اقشار پائین جامعه بعلت نداشتن توان رقابت به سوی نابودی کشیده شوند)   مورد تایید قرار نداده وبا استفاده از سیاست تنظیم بازار سعی می نمایند که بین عرضه وتقاضا تعادل برقرار نمایند. یکی از مهمترین نقاط ضعف این نوع اقتصاد ، این است که با کوچکترین شایعه ، بی ثباتی دربازار ایجاد شده وسبب افزایش قیمتها می گردد، برای این منظور جهت جلوگیری از این گونه معضلات بایستی با دوراندیشی، تمامی موانع ومشکلات را که باعث بی ثباتی دربازار می گردد ، برطرف نمود.

اما درنظام اقتصادی برنامه ریزی شده که قیمت کالاها وخدمات توسط دولت تعیین می گردد، تورم مفهومی ندارد به این علت که عرضه وتقاضا توسط دولت کنترل وبرنامه ریزی میشود ومردم بخاطر اینکه قیمت کالاها وخدمات ازثبات برخوردار می باشد ، نگران نمی باشند وهمواره از آسایش فکری برخوردار هستند ودراینگونه جوامع بعلت اینکه دولتها مسئول تامین منافع اقتصادی مردم می باشند و مردم درفعالیتهای اقتصادی نقش کمتری دارند ازرقابت با یکدیگر درجهت بهبود اقتصادی جامعه مشارکت کمتری می نمایند وبعلت عدم رقابت دراینگونه اقتصاد ، نمی توان پیشرفتهای بیشتری درزمینه های اقتصادی را انتظارداشت.

این مطالب همواره ودرهرزمان ازخواستهای جدی اقشارجامعه بوده واگر بارها درباره آن نوشته شود، بازهم تازگی خودرا ازدست نداده وهمیشه ازخواستهای بسیارجدی وبه حق تمامی اقشار جامعه می باشد.

مقصود از نوشتن این مطالب ، این است که اهداف این وب سایت اقتصادی بیشتر برای همگان روشن شود ، زیرا ازآنجائیکه بارها درباره آن نوشته شده، منظور بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی وارائه راهکارهای مناسب می باشد واز پرداختن به جزئیات که ازوظایف این وب سایت نمی باشد، خودداری می گردد.

این وب سایت اقتصادی با دقت بسیار به ارائه مطالبی می پردازد که باعث رشد وشکوفائی اقتصادی درهرجامعه می گردد واز اظهار نظر درباره مطالبی که موجب بی نظمی اقتصادی می گردد دوری می نماید.بهمین علت ممکن است مطالب اقتصادی این وب سایت دربعضی مواقع ظاهرا" تکراری بنظر برسد ولی تکرار این مطالب به دلیل اهمیت فراوان آن بسیار ضروری بوده ودررشد وتوسعه هرچه بیشتر اقتصادی جامعه مان بسیار تاثیر گذار خواهدبود.

درخاتمه باردیگر ازهمه بازدید کنندگان عزیزی که با اظهارنظر صمیمانه ونیزازخبرگزاری ایسناومطبوعاتی که با انتشاربسیاری از مقالاتم  مرا مورد الطاف بی کران خود قرار داده اند ، کمال تشکروامتنان را دارم وبرای همه آنان تندرستی وبه روزی آرزو می نمایم.