نظرات اقتصادی

نظرات اقتصادی

بررسی معضلات اقتصادی
نظرات اقتصادی

نظرات اقتصادی

بررسی معضلات اقتصادی

جمعیت جوان ایران با آرزوهای بسیار:

آیا رویاها وآرزوهای جوانان ایرانی ، دست یافتنی است؟

با بررسیهای بعمل آمده از ساختار جمعیتی ایران،که حکایت از جوان ترین جمعیت دربین کشورهای جهان را دارا می باشد، این واقعیت را آشکار می سازد،که درمواجه با جمعیتی درسنین فعالیت مواجه شده ایم که تحقق رویاها وآرزوهای این قشار ،امری بسیار دشوارومشکل بنظر می رسد.

ساختار جمعیتی ایران ، گویای این واقعیت است ، که کشورایران با انبوه جوانان آماده بکار مواجه شده است.این جمعیت جوان، به مسکن، تغذیه، بهداشت، آموزش وشغل نیازمند می باشدکه خود حجم عظیمی از سرمایه گذاری را طلب می کند. اما با توجه به تحولات اقتصادی ونیز تکنولوژیکی می توان اقرار کرد ، نوع آموزش ونیاز آنان تا حدزیادی متفاوت از گذشته می باشد.بخصوص که صنایع ارتباطات ، الکترونیک واطلاعات ،سنخیت وهمخوانی چندانی با صنایع گذشته ندارد وسرمایه گذاریهای جدیدی را می طلبد که زمینه آن درکشور کمتر وجوددارد .ازاین رو باتوجه و نظربه افزایش  روزافزون فارغ التحصیلان دانشگاهی وجهت جلوگیری ازمهاجرت وسیع وگسترده این تحصیلکردگان به خارج ازکشور ، ضرورت سرمایه گذاریهای جدیدوبیشتر امری عاجل به نظر می رسد.

گسترش دانشگاهها وهمچنین مراکز آموزش عالی ، موجب افزایش تعداد فارغ التحصیلان ودرنتیجه عرضه بیشتر نیروی کارآموزش دیده شده است. به دلیل کمبود تقاضا برای کار، حجم عظیمی از فارغ التحصیلان به مشاغلی روی آورده اند که ارتباط چندانی با رشته تحصیلی آنان نداشته ویادرمشاغلی کمترازمیزان تحصیل وتوان علمی خود مشغول شده ویا به خارج ازکشور مهاجرت کرده اند ، که نتیجه آن اتلاف منابع وکاهش بهره وری درسرمایه گذاری آموزشی بوده است.

ازطرفی دیگر سرعت رشد باسوادی درزنان به مراتب بیشتر از مردان می باشد ، که این رشد فوق العاده باسوادی زنان وافبال زیاد آنان به تحصیلات دانشگاهی ، نشان ازعرضه فراوان نیروی کار تحصیلکرده بانوان دربازار کاردارد. روی آوری زنان به بازار کار به دلیل بالارفتن درجه سواد وسطح تحصیلی ، نه تنها نیاز به سرمایه گذاری را افزایش داده ، بلکه ساختار سرمایه گذاری جدیدی را به اقتصاد ایران تحمیل کرده است که با الگوی سرمایه گذاری سنتی متفاوت می باشد. زنان به ویژه ،زنان تحصیلکرده وآموزش دیده ، هرروز نقش فعالتری دراقتصاد ایران به عهده می گیرند، که بعلت سازگاری بیشتر صنایع مدرن وخدمات صنعتی با روحیه بانوان ، بهتر است این موضوع همواره مد نظرمسئولان و مدیران قرار گیرد.

الگوی مصرف کشور به دلیل ساختار جمعیتی ونیز تحصیلات ونوع نیاز تداوم روند گذشته نمی باشد ، که با توجه به این ساختار جمعیتی وتحولاتی که درمفهوم وماهیت خودصنعت روی داده بی تردید تقاضای بسیاری در زمینه های صنعتی مانند خوراک ، پوشاک ، مسکن وبهداشت وجوددارد که درساختار فعلی صنعت واقتصاد ایران خلاصه نمی شود.

با توجه به تحولات اقتصادی جهان ، بنگاههای صنعتی ایران درجهت رقابتی شدن ، باید تلاش کنند واین واقعیت را همواره مد نظر داشته باشند ، که ضمن توجه به نیاز متحول داخلی ، به رقابت بنگاههای صنعتی درسطح بین المللی نیز توجه بسیاری معطوف نمایند.

با این ترتیب ، جمعیت جوان ایران نیاز به سرمایه گذاری درمسکن ، آموزش وبهداشت ، ورزش وسرگرمی را بالابرده وبا توجه به آگاهی ناشی از ارتباطات درسطح جهانی ، این جمعیت جوان  ، الگوی مصرفی را می طلبد که متفاوت ازالگوی مصرف نسل گذشته است ، که بایستی مدیران کشور دراین راستا همت گمارند.

درپایان، ضمن آرزوی توفیق برای همه مسئولان ومدیرانی که درجهت تحقق آرزوهای جوانان ایران، تلاش وکوشش می نمایند ونیز برای تمامی جوانان کشورمان تندرستی ، موفقیت وسربلندی آرزو می نمایم.