نظرات اقتصادی

نظرات اقتصادی

بررسی معضلات اقتصادی
نظرات اقتصادی

نظرات اقتصادی

بررسی معضلات اقتصادی

نقش دولت درتوسعه فعالیتهای مناطق آزاد صنعتی- تجاری:

 

سایت اقتصادی

 

هرگونه دخالت ویا ایجاد محدودیت ناشی از برنامه های اقتصادی دولت وتصمیم گیریهای عوامل خارج از منطقه که بر وضعیت فعالیتهای آزاد اتباع خارجی تاثیر منفی بگذارد ، سبب تردید واحتیاط سرمایه گذاران شده واساس طرح ریزیهای منطقه آزاد را به زیر سؤال می برد.

تقویت ، پشتیبانی وحمایت مادی ومعنوی از مناطق آزاد به گونه ای پیوسته ازسوی دولت ومسئولان اجرائی وکمک به پیشبرد هدفهای اعلام شده ، نقش مهمی درتوسعه فعالیتهای مناطق آزاد دارد.دراین راستا توجه به این نکته اساسی ضروری است که مناطق آزاد درهرحال بخشی ازخاک کشورخودی وبرنامه های آن در راستای پیشبرد اهداف برنامه توسعه اقتصادی – اجتماعی است . بی تفاوتی نسبت به طرحهای زیربنائی که می بایستی درمرحله آماده سازی این مناطق به اجرا گذارده شود ، می تواند مجموعه برنامه های طراحی شده جهت ادغام دربازار جهانی ازطریق مشارکت صنعتی – بازرگانی با کشورهای پیشرفته تر صنعتی را به خطر اندازد وسرمایه گذاریهای مورد انتظار با خارجیان را کلا" منتفی گرداند.

منطقه آزاد مکانی برای توسعه فعالیتهای گوناگون اقتصادی دراتطباق با شرایط مناسب طبیعی ، اقلیمی واجتماعی ازطریق پیوند نیروهای داخلی با بازارهای بین المللی است . دراین صورت چگونگی رفتار با اتباع بیگانه ، به ویژه سرمایه گذارانی که مایل به فعالیت دراین مناطق هستند ، می تواند الگوئی مناسب یا بازدارنده درجهت همکاریهای بین المللی ، درمجموع کشور ، تلقی شود.آزادی فعالیت دراین مناطق درسطح قابل پذیرش برای سرمایه گذاران (ازطریق اعمال قوانین جاری واعطای امتیازات ویژه با شرایط مساوی ، به همه اتباع خارجی ) ویژگی اصلی این گونه مناطق به شمار می رود.

بنابراین هرگونه دخالت ویا ایجاد محدودیت ناشی از برنامه های اقتصادی دولت وتصمیم گیریهای عوامل خارج از منطقه که بر وضعیت فعالیتهای آزاد اتباع خارجی تاثیر منفی بگذارد ، سبب تردید واحتیاط سرمایه گذاران شده واساس طرح ریزیهای منطقه آزاد را به زیر سؤال می برد.

نکته مهم آن است که اگر شرایط برای تامین فضای یاد شده که شیوه زندگی اتباع خارجی را نیز شامل می شود ، فراهم نباشد ، انتظار گسترش فعالیتهای صنعتی – تجاری در منطقه آزاد معقولانه نخواهد بود.

هرمنطقه آزاد ، درطی فعالیت خود ، درصورت دارا بودن شرایط فوق ، دوپیوند سازمان یافته با اقتصاد ملی وانتقال قضای باز اقتصادی منطقه به درون اقتصاد ملی وکمک به حذف تدریجی کلیه قوانین ومقررات دست وپاگیر ومانع تولید ؛ ودیگری پیوند با اقتصاد جهانی وجذب فضای حاکم بر اقتصاد بین الملل به درون منطقه آزاد ، البته این دوپیوند ، معمولا" همزمان وموازی است ودرصورت موفقیت ، منطقه آزاد پلی بین اقتصاد محدود وبسته ملی با اقتصاد بین المللی شده واقتصاد ملی پیوستگی روز افزونی با اقتصاد باز وپویای جهانی پیدا می کند. این پیوستگی ، موجب بهره گیری از امکانات بین المللی در زمینه تکنولوژی ، سرمایه ، مدیریت ونیروی انسانی متخصص می گردد ، وفرآیند توسعه را شتاب می بخشد .

 برگرفته از:‌ماهنامه بررسیهای بازرگانی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد