نظرات اقتصادی

نظرات اقتصادی

بررسی معضلات اقتصادی
نظرات اقتصادی

نظرات اقتصادی

بررسی معضلات اقتصادی

حقوق گمرگی چیست؟


سایت اقتصادی

وجوهی است که طبق قانون  امورگمرگی وبه میزان مندرج درجدول تعرفه گمرگی به واردات قطعی تعلق می گیرد.

حقوق گمرگی ماهیتا" از انواع مالیاتهای غیر مستقیم است که طبق قانون امور گمرگی مصوب 30/3/1350 وآئین نامه اجرائی آن تنها از واردات قطعی دریافت می گردد. بعلاوه برخی اقلام واردات قطعی نیز طبق قانون درمواردی از پرداخت حقوق گمرگی معافند. این معافیت عمدتا" یا مربوط به خودکالا یا مربوط به موسسات ومقاماتی است که کالا به آنها تعلق دارد.

طبق قانون امور گمرگی ، حقوق گمرگی بموجب جدول تعرفه گمرگی تعیین می شود. درواقع جدول تعرفه گمرگی دستورالعملی است قانونی برای تعیین ماخذ حقوق گمرگی که درآن اقلام عمده کالاها تعیین وماخذ دریافت حقوق گمرگی دربرابر هریک ازآن اقلام معلوم شده است .

وضع حقوق گمرگی درمورد کالاهای وارداتی می تواند به منظور تامین مالی انجام گیرد که دراین صورت باید کالاهای منتخب برای تحمیل این حقوق از انواع کالاهای دارای مصرف عامه بوده ، تقاضای آن کم کشش ونرخ حقوق گمرگی وضع شده ، متناسب ترین نرخها ونه بیشترینشان باشد.

حقوق گمرگی ممکن است به قصد حمایت ازمحصولات مشابه یا جانشین داخلی کالای وارداتی برقرار گردد. ازاین روش درمواردی استفاده بعمل می آید که محصول جانشین داخلی توان رقابت با کالای وارداتی را ندارد. دراین حالت کمترین میزان حقوق گمرگی وضع شده ، تفاوت قیمت تمام شده کالا درداخل وقیمت کالای مشابه وارداتی است.

اگر وضع حقوق گمرگی درمورد کالای وارداتی به هدف کاهش مصرف آن کالا باشد ، دراین صورت باید به میزانی برقرار شود که قیمت کالا پس از وضع حقوق گمرگی ، درسطحی فوق قدرت خرید اکثریت مصرف کنندگان قرار گیرد.

گاه منظور از وضع حقوق گمرگی نه تامین مالی ، ونه حمایت از محصولات مشابه یا جانشین داخلی است ، بلکه هدف آنست که متقاضی به جای یک کالا، کالای دیگری را خواستار شود یا بجای مبادله با یک کشور معین به کشور دیگری روی آورد.

هرچند غالبا" کالاهای وارداتی مشمول حقوق گمرگی قرار می گیرند ، ولی دربعضی کشورها ممکن است ازبرخی اقلام صادراتی این حقوق دریافت شود. دراین حالت هدف از وضع حقوق گمرگی می تواند تحدید صادرات جهت برآوردن نیازمندیهای داخلی ، تامین هدفهای مالی یا دستیابی به تعادل اقتصادی باشد.

سرانجام باید خاطرنشان ساخت که درروابط بازرگانی بین المللی معمولا" به معنای انواع تحمیلات مالی که به هنگام عبور کالا از مرز به آن باز می شود ، بکار می رود . بنابراین حقوق گمرگی ، سود بازرگانی ، عوارض وهزینه های گمرگی وسایر مالیاتهای دریافتی جزء آن بشمار می روند .

برگرفته از:‌ماهنامه بررسیهای بازرگانی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد