نظرات اقتصادی

نظرات اقتصادی

بررسی معضلات اقتصادی
نظرات اقتصادی

نظرات اقتصادی

بررسی معضلات اقتصادی

نظریه برتری نسبی چیست؟

 

اقتصاد امروز

 

تئوری برتری نسبی ، مبتنی بر این اصل است که هرکشور باید به تولید آن کالاهائی مبادرت ورزد که درتولید آن ازبرتری برخوردار است، زیرا کالاهارا به بهای ارزانتری نسبت به سایر کشورها عرضه می کند.

نظریه برتری نسبی که توسط ((ریکاردو)) اقتصاد دان مشهور انگلیسی ، بیان گردید ، سالهاست که دیدگاه نظری حاکم بر تجارت بین المللی را شامل می گردد.

به نظر بسیاری از اقتصاد دانان ، منطقه آزاد ابزاری است که کشورهای درحال توسعه می توانند با بکارگیری نیروی انسانی ارزان ونیز مواد اولیه وکالاهای واسطه وترویج تجارت آزاد درچنین مناطقی ، ازاصل برتری نسبی بهره مند شوند و روند توسعه اقتصادی خویش را سرعت بخشند.

در دنیای اقتصادی امروز تغییرات وتحولات تکنولوژی به اندازه ای سریع وچشمگیر است که هیچ کشوری به تنهائی قادر به تولید همه چیز برای همه نیست وتوسعه بدون همیاری وبهره گیری ودادوستدبا دیگران اتفاق نخواهد افتاد . اقتصاد دانان کلاسیک ونئوکلاسیک ، بالارفتن رقابت ، نوآوری ، بالابردن کیفیت کالا وتحرک اقتصادی درکشورهای درحال توسعه را تا حد زیادی ناشی از تجارت خارجی وروابط اقتصادی این کشورها می دانند.

ازآنجا که یکی از راههای بسط تجارت خارجی ، بکارگیری ابزار منطقه آزاد است ، لذا بسیاری از اقتصاد دانان ، استفاده ازاین ابزار را مفید تلقی می کنند ، بویژه آنکه بکارگیری این ابزار می تواند عاملی جهت جلوگیری ازشوکهای ناشی از مراحل انتقالی اقتصاد باشد وسیاستهای داخلی را تا حدزیادی با تحولات اقتصاد جهانی هماهنگ ساخته وکارائی اقتصادی را افزایش دهد.

برگرفته از: ماهنامه بررسیهای بازرگانی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد